Garsa Come Back - 2011-04-21 21:16:42

Nintendo z rozmachem wprowadza swoj± now± konsolê na rynek - sprawdzamy, czy faktycznie jest siê czym ekscytowaæ, czy to tylko kolejny napompowany rozbuchanymi oczekiwaniami balon.

Chyba nigdy nie zrozumiem idei pakowania urz±dzeñ w obudowy odbijaj±ce otoczenie, w ka¿dym razie 3DS jest jednym z najznamienitszych dzie³ wyznawców w³a¶nie tej szko³y projektowania urz±dzeñ. W lwiej czê¶ci elementów obudowy mo¿na siê przejrzeæ, przez co mieli¶my solidne problemy z filmowaniem naszych materia³ów. Przygotujcie siê te¿ na solidne problemy z graniem na zewn±trz podczas s³onecznej pogody - s³oñce mo¿e bardzo ³atwo pokrzy¿owaæ Wasze plany na rozrywkê odbijaj±c siê uparcie w ekranie urz±dzenia.


http://www.gram.pl/upl/artykul/20110311200824.jpg

Najwiêkszym bajerem konsoli jest oczywi¶cie mo¿liwo¶æ zabawy w 3D bez okularów. Gdybym mia³ Wam do czego¶ porównaæ ekran 3DS-a podczas zabawy w trójwymiarze to by³by to te odpustowe kartki, które powinni¶cie pamiêtaæ z dzieciñstwa. Chodzi mi o obrazki wielko¶ci pocztówek, które pokazywa³y inne rzeczy w zale¿no¶ci od tego, czy patrzy³o siê na nie z lewej, czy prawej strony - mam nadziejê, ¿e wiecie, o czym mowa. Na fakturze obrazu podobieñstwa siê jednak koñcz±, bo ekran z 3DS-a ma obraz ostry jak ¿yleta i ¶wietne kolory.

Aby cieszyæ siê efektami 3D trzeba trzymaæ konsolê mniej wiêcej przed sob±, gdy patrzymy na ni± z boku efekt trójwymiaru znika, ale pole "b³êdu" jest i tak wiêksze, ni¿ siê spodziewa³em, ¿e bêdzie. Poziom g³êbi obrazu mo¿na p³ynnie dostosowaæ suwakiem umieszczonym na krawêdzi ekranu, a je¶li kogo¶, tak jak mnie, te wszystkie "cuda" nie krêc±, to mo¿na je ca³kowicie wy³±czyæ. Dziêki temu mechanizmowi ka¿dy mo¿e ustawiæ ekran pod siebie, co z pewno¶ci± bêdzie mia³o pozytywny wp³yw na zmêczenie oczu u¿ytkownika.

G³upia sprawa - Nintendo razem z konsol± nie dostarczy³o nam ¿adnych gier, a to w³a¶nie one maj± najwiêkszy wp³yw na sukces, b±d¼ pora¿kê konsoli. Lista startowych tytu³ów jest jednak bardzo mocna, szczególnie, ¿e Nintendo 3DS ma bardzo solidne wsparcie firm niezale¿nych. Na pocz±tek bêdziemy mogli zagraæ w takie gry jak Super Street Fighter IV: 3D Edition, Nintendogs + Cats, Ridge Racer 3D, Rayman 3D, Tom Clancy`s Splinter Cell 3D, Tom Clancy`s Ghost Recon: Shadow Wars, czy Pro Evolution Soccer 2011 3D. Racja, mo¿e niektóre gry to zwyk³e konwersje albo remake'i (Tom Clancy`s Splinter Cell 3D to tak naprawdê od¶wie¿one Chaos Theory), ale w drodze jest prawie nowa Zelda (remake Ocarina of Time), nowe Mario, a nawet takie krwawe i nie kojarz±ce siê z rodzinn± zabaw± gry jak Saints Row 3D.

Na szczê¶cie razem z konsol± otrzymali¶my dwa tech dema, które z grubsza pokazuj±, ¿e nowa konsola Nintento to prawdziwy rozrywkowy potwór.

http://www.gram.pl/upl/artykul/20110311195438.jpg

Face Riders (powy¿ej) to absolutnie bzdurny koncept, który jako pokaz technologii sprawdza siê ¶wietnie. Zabawê zaczynamy od zrobienia zdjêcia twarzy. Swojej lub czyjej¶. Fotografia jest skanowana, skrypt wycina z prostok±tnego obrazka owaln± twarz (aby zrobi³ to dobrze trzaskaj±c zdjêcie trzeba umiejscowiæ dwie kropki w miejscu oczu i kreskê tam, gdzie s± usta), a pó¼niej zamyka j± w trójwymiarowym he³mie ze ¶mig³em u góry. Bu¼ka jest w pe³ni animowana - mruga oczami, marszczy siê, a nawet otwiera usta. Magia zaczyna siê dziaæ, gdy na ekranie zobaczymy... to co jest za nim. Gra jako t³a u¿ywa obrazu z kamery umieszczonej z ty³u konsoli, a przeciwnikami s± zdjêcia twarzy, które zrobili¶my. Bu¼ki lataj± w przestrzeni przysuwaj±c siê i oddalaj±c od ekranu (jako¶ trzeba pokazaæ ten trójwymiar, prawda?), a zadaniem gracza jest je ¶ledziæ poruszaj±c ca³± konsol±. Urz±dzenie okre¶la swoje po³o¿enie w przestrzeni na podstawie akcelerometru i ¿yroskopu - radzi sobie z tym ca³kiem nie¼le. Bardzo dobre wra¿enie robi± szczególnie wyrwy w czasoprzestrzeni, które powstaj± podczas zabawy - nagle w ¶cianie po prostu robi siê dziura i zaczynaj± z niej wylatywaæ przeciwnicy. Bomba!


http://www.gram.pl/upl/artykul/20110311195304.jpg

Drugim pokazem mo¿liwo¶ci jest zbiór kilku gierek augmented reality, które robi± bardzo dobre wra¿enie. Aby zacz±æ zabawê wystarczy po³o¿yæ jedn± z kart, które otrzymujemy w zestawie z konsol± (obejrzyjcie nasz unboxing Nintendo 3DS je¶li chcecie uzyskaæ wiêcej informacji) i skierowaæ na ni± obiektyw aparatu. Efekt? Pojawi siê na niej ludzik albo jaki¶ inny model 3D. Aby wszystko dzia³a³o tak nale¿y trzeba trzymaæ konsolê w odleg³o¶ci oko³o 35 centymetrów od karty, no i mieæ j± sam± w obiektywie. Wokó³ tego, co siê na niej poka¿e mo¿na kr±¿yæ, a poruszaniu siê wirtualnego obiektu niewiele brakuje do takiego, który sta³by tam w rzeczywisto¶ci. Dostêpne tryby gry to ca³kiem efektowne strzelanie do tarcz, raczej s³aby bilard i trzaskanie zdjêæ utworzonym wcze¶niej ludzikom Mii, jak i figurkom przygotowanym wcze¶niej przez Nintendo.

3DS jest wstecznie kompatybilny z grami powsta³ymi na starego DS-a. Te produkcje nie wspieraj± trybu 3D poza tym z powodu nieco innych rozmiarów wy¶wietlacza nowej konsoli obraz jest lekko rozci±gniêty. W stare produkcje mo¿na tak¿e graæ u¿ywaj±c oryginalnych proporcji obrazu, ale wi±¿e siê to z pojawieniem siê na ekranie czarnych pasków wype³niaj±cych pust± przestrzeñ.

G³ówn± nowo¶ci± je¶li chodzi o sterowanie jest oczywi¶cie ga³ka. Pierwsze wra¿enia z ni± zwi±zane mia³em raczej ¶rednie, ale pó¼niej by³o tylko lepiej, choæ ¿a³ujê, ¿e nie mog³em jej przetestowaæ w jakie¶ porz±dnej grze. Zasada dzia³ania ca³ego mechanizmu jest identyczna jak w PSP - grzybek nie przechyla siê, tylko je¼dzi po p³askiej powierzchni. Ga³ka Nintendo ma jednak o wiele lepsz± ergonomiê, przede wszystkim jest wklês³a, a nie wypuk³a, no i ma rozs±dne rozmiary przez co kciuk le¿y w niej wygodnie.

Bajerancki jest te¿ nowy teleskopowy stylus - to to piórko, którym nawigujemy po ekranie dotykowym. Metalowy d³ugopisik pewnie le¿y w d³oni i absolutnie nie sprawia wra¿enia tandetnego, pomimo faktu, ¿e jest pusty w ¶rodku. Estetom nie do koñca mo¿e spodobaæ siê jego prosty design, ale có¿, nawet Nintendo nie potrafi dogodziæ wszystkim.


Aparat z Nintendo 3DS mo¿na uznaæ za co najmniej ciekawy, choæ szkoda, ¿e wszystkie trzy soczewki (jedna z przodu i dwie z ty³u) ³api± fotki w rozdzielczo¶ci 640×480. Obiektywowy duet pozwala na robienie trójwymiarowych zdjêæ, choæ pewnie minie jeszcze sporo czasu, zanim Facaebook bêdzie potrafi³ je prze³kn±æ. Z efektów warto wymieniæ Sparkle, który sprawia, ¿e po dmuchniêciu w mikrofon konsoli kadr zaczynaj± zalewaæ serduszka, kwiatki, b±belki, gwiazdki i inne s³odkie rzeczy. Fiku¶ny jest tryb Merge, który czasem wymaga gibko¶ci atlety. Konsola ³apie dwa zdjêcia twarzy - jedno przednim aparatem i jedno tylnym zestawem soczewek - a pó¼niej raczej kiepsko ³±czy je w jedno wpasowuj±c jedno lico w miejsce drugiego. Konsola nie trza¶nie fotki, póki nie rozpozna dwóch facjat, wiêc wspomniane wygibasy z 3DS-em w rêku s± konieczne.

Nintendo 3DS Sound to z jednej strony odtwarzacz empetrójek, z drugiej dyktafon, a z trzeciej aplikacja pozwalaj±ca nak³adaæ ró¿ne efekty na odtwarzane d¼wiêki. Modyfikatory s± ró¿ne w zale¿no¶ci od tego, czy plik d¼wiêkowy zosta³ utworzony przez DS-a, czy to plik MP3 umieszczony przez nas na karcie pamiêci. Te dodatkowe opcje daj± zabawê na kilka chwil, ale w ¿adnym razie nie jest to nawet podstawowy edytor pozwalaj±cy na g³êbsz± edycjê i montowanie plików d¼wiêkowych.

Activity Log to aplikacja zbieraj±ca gar¶æ statystyk o u¿ytkowniku. Program spisuje aplikacje uruchomione ka¿dego dnia, a tak¿e zlicza ile kroków wykonali¶my razem z konsol±. To raczej przyjemna bzdurka ni¿ faktycznie przydatna aplikacja, ale przynajmniej teraz bêdziecie mieli niezbite dowody, je¶li kto¶ z³amie Wasz zakaz i zagra na konsoli bez pozwolenia.

http://www.gram.pl/upl/artykul/120110311200144_s.jpg

Na nowej przeno¶nej konsoli Nintendo pojawi³y siê Mii  (powy¿ej) , czyli kukie³ki-awatary graczy. Mo¿na je stworzyæ samemu przebieraj±c w zalewie oczu, nosów, ust i innych czê¶ci twarzy albo zdaæ siê na cudowno¶æ konsoli i pozwoliæ jej zrobiæ ma³ego ludka na podstawie naszego zdjêcia. Pomimo tego, ¿e 3DS przeprowadza przez ca³± operacj± wywiad z u¿ytkownikiem wypytuj±c go o kolor skóry, oczu i w³osów, a tak¿e typ uczesania opcja dzia³a raczej ¶rednio - czasem wyplute wyniki (konsola generuje osiem propozycji), s± bardziej podobne do postaci na zdjêciu, innym razem mniej, ale zwykle najlepiej po prostu stworzyæ swoj± podobiznê od podstaw w edytorze.

Wszelkich opcji sieciowych nie mogli¶my sprawdziæ, bo albo wymaga³y aktualizacji systemu, która ma siê pojawiæ po premierze urz±dzenia, albo konieczne by³y inne konsole, o które jak siê domy¶lacie jest teraz diabelnie trudno. Muszê wiêc wierzyæ na s³owo Nintendo, ¿e przegl±danie stron internetowych na 3DS-ie to bajka, a Street Pass jest prawdziw± rewolucj±.

W sprawie ³adowania mo¿na zastosowaæ dwa podej¶cia - klasyczne, takie jak w starszych modelach i popisowo bajeranckie, które w rzeczywisto¶ci nie jest jednak wcale takie skomplikowane, ani nawet nowoczesne. Pierwsze to najzwyczajniejsze w ¶wiecie wpiêcie kabla zasilaj±cego bezpo¶rednio do konsoli. Drugie to wykorzystanie specjalnej podstawki, która na pierwszy rzut oka wydaje siê magiczna, ale w rzeczywisto¶ci nie jest. Aby ³adowaæ przez ni± konsolê, trzeba najpierw... podpi±æ j± do zasilania ³adowark±. Pó¼niej trzeba po³o¿yæ na niej konsolê i ma³a maszynka zaczyna wcinaæ pr±d. Je¶li my¶licie, ¿e ma to zwi±zek z indukcyjnym przekazywaniem energii albo czym¶ innym tego kalibru to muszê Was zawie¶æ - konsola w³asnym ciê¿arem nastêpuje na spust, który powoduje wysuniêcie dwóch bolców przekazuj±cych pr±d do urz±dzenia. Innymi s³owy - tak, to tylko ³adnie wygl±daj±ca, ale raczej niepotrzebna przej¶ciówka.

Ilo¶æ czasu, jak± konsola jest w stanie wytrzymaæ bez ³adowania to zdecydowanie jej najwiêksza wada. ¦redni czas dzia³ania systemu to jakie¶ trzy-cztery godziny , mo¿e piêæ, je¶li powy³±czacie wszystkie dodatkowe opcje jak tryb 3D, modu³ WiFi, g³o¶niki i zjedziecie z jasno¶ci± ekranu, ale dla mnie stosowanie takich zabiegów jest jak granie na nowoczesnym komputerze w grê z minimalnymi ustawieniami strony wizualnej.


Kupiæ, nie kupiæ? Odpowied¼ jest prosta - fanów dzie³ Nintendo i tak nie trzeba do tego przekonywaæ, a sceptycy nimi nadal pozostan±, no bo "na co komu to ca³e trzy de". Ja nadal siê waham, a szalê przewa¿y jako¶æ gier. O ich jako¶æ, przynajmniej w teorii, nie ma siê co martwiæ, gorzej mo¿e byæ ze wsparciem firm trzecich - je¶li ich gry nie bêd± siê sprzedawaæ szybko zwin± swoje manatki, a w wiêkszo¶æ typowych gier dla DS-a graæ nie chcê, bo ja tam raczej lubiê produkcje skierowane do doros³ych i my¶l±cych, a nie uproszczone wersje dla ca³ej rodziny.


Ja bym tego nie kupi³...

www.kuchniappdladzieci.pun.pl www.vas.pun.pl www.redorium.pun.pl www.big-craft.pun.pl www.mysims2.pun.pl